دیدنی ها

دیدنی ها

دیدنی ها

دیدنی ها

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری یکی از مهم ترین نقاط شهر رشت محسوب می شود که در مرکز شهر واقع شده است. این میدان با شکل و شمایل جدیدی که امروزه پیدا کرده است به یکی از مهم ترین امکان تفریحی گردشگری رشت تبدیل شده که افراد بسیاری در طول شبانه روز برای گشت و گذار به آنجا می روند. این میدان تاریخی به دلیل در برگرفتن ساختمان های شهری، بناهای تاریخی، مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی و .. از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قدمتی بالغ بر صد سال دارد. اگر می خواهید با میدان شهرداری رشت بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

  


رشت نیازمند احداث زیر گذر میدان شهرداری 

تاریخچه

ساخت این میدان و بناهای اطراف آن به دوره پهلوی اول باز می گردد و سبک ساخت میدان و ساختمان های اطراف آن الهام گرفته از سبک نئوکلاسیک که در خیابان نوسکی شهر سن پترزبرگ روسیه به کار رفته است می باشد. در واقع در این سبک معماری و نمای داخلی و خارجی ساختمان با سایر ساختمان های مشابه کاملا متفاوت است. در میدان شهرداری رشت بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ساختمان شهرداری که توسط مهندس معروف آن زمان آرتم سرداراف ساخته شد، ساختمان استانداری قدیم، کتابخانه ملی، ساختمان پست و تلگراف، هتل ایران سابق و ... اشاره نمود. مجموعه ارزشمند میدان شهرداری رشت جز آثار ملی ایران محسوب می شود که نام آن در تاریخ 2/3/56 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حدود دو سال پس از شکست نهضت جنگل  و سقوط رشت توسط نیروهای قزاق حکمرانان نظامی وقت گیلان یعنی محمد حسین خان آیرام و سرتیپ فضل الله خان زاهدی و همچنین یاور محمود خان غفاری  رئیس نظمیه رشت تصمیم گرفتند تغییرات اساسی را در نمای شهر رشت ایجاد نمایند و به همین منظور تخریب شهر سنتی رشت را آغاز کردند و ساختمان ها و خیابان های جدیدی را جایگزین را بافت فرسوده شهری نمودند. تمامی ساختمان های جدید دارای سبک نئو کلاسیک هستند.

ساختمان مرکزی شهرداری رشت به عنوان مهم ترین ساختمان شهری همزمان با تاجگذاری پهلوی اول در تاریخ 4 اردیبهشت 1305 هجری شمسی افتتاح شد. این بنا در ضلع غربی میدان شهرداری رشت واقع شده است. این میدان به عنوان میدان اصلی شهر امکان دسترسی به نقاط مختلف شهر را فراهم می کند به طوری که از طریق آن می توان به خیابان سعدی، علم الهدی، شریعتی و خیابان امام دسترسی داشت.

https://mrbilit.com/mag/sagharisazan-neighborhood/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد