دیدنی ها

دیدنی ها

دیدنی ها

دیدنی ها

جاذبه های دیدنی یزد – اولین شهر خشتی دنیا!

یزد شهری تاریخی در نیمه جنوبی کشور و در دل کویر است. شهری که با قنات ها، بادگیرها و اداب و سنن نیکوی مردم این شهر به خوبی شناخته شده است. یزد را به عنوان اولین شهر خشتی دنیا می شناسند؛ و حتی دومین شهر تاریخی دنیا نیز هست! یزد مقام دوم را بعد از ونیز در ایتالیا به خود اختصاص داده است و هر سال گردشگران و مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور برای دیدن جاذبه های یزد به آنجا سفر می کنند.

   


مکان های دیدنی یزد

 

خب…اگر قصد سفر به یزد رادارید خیالتان را راحت کنیم که راه‌های دسترسی به آن هرچقدر که بخواهید متنوع و زیاد است! می‌توانید برای سفر خود از هواپیما استفاده کنید و در شمال غربی یزد در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی به زمین بنشینید.

این فرودگاه پروازهای بسیاری به مناطق مختلف ایران و پروازهای خارجی نیز دارد. راه دیگر استفاده از مسیر های ریلی و خرید بلیط قطار است. می‌توانید با تهیه بلیط قطار مقداری از هزینه راه را هم پس‌انداز کنید و به تفریح بیشتری در شهر یزد بپردازید. مسیر ریلی یزد یکی از مسیرهای قطاری کهنه در ایران نیز هست. راه دیگر و البته آخر نیز همان خودرو است. که با اتوبوس و یا خودروهای شخصی خود به یزد سفر کنید.

 

شیرینی و سوغات معروف یزد

از آداب‌ورسوم و مهمان‌نوازی مردم یزد که بگذریم؛ این شهر به شیرینی‌های خوشمزه‌ای که دارد نیز معروف است. یکی از آن‌ها که حتماً نامش را شنیده‌اید کیک یزدی است! البته قطاب، باقلوا، حاجی‌بادام و سوهان این شهر نیز بسیار معروف و خوشمزه است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین بیماری که در یزد بسیار شایع و فراگیر است مرض قند است! که البته بی‌راه هم نیست و دلیلش شیرینی‌های خوشمزه یزد است. از دیگر سوغاتی‌های معروف این شهر نیز باید به صنایع‌دستی مانند سفال و صنعت چرم آن اشاره کرد.

 

جاذبه های دیدنی شهر یزد، قطاب یزدی

 

سفال و ظروف سفالی شهر میبد و کاشی‌های پرنقش‌ونگار آن از دیگر خریدنی‌های محبوب شهر یزد است. البته هنر در شهر یزد تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و در صنعت پارچه نیز مردم این شهر اسم‌ورسمی دارند. پارچه‌های معروف یزد مانند دستمال‌یزدی، روتختی و چادرشب است.

 

هتل‌های سنتی یزد

وقتی به یزد سفر کنید ناخودآگاه جذب بافت تاریخی و سنتی آن می‌شوید که حس ناب فرهنگ اصیل ایرانی را به شما القا می‌کند. پس اگر برای محل اقامتتان در یزد هنوز تصمیمی نگرفته‌اید پیشنهاد ما به شما اقامتگاه‌های سنتی یزد است تا لذت سفرتان دو برابر شود! امکان رزرو هتل داخلی و مسافرخانه در همه شهرهای کشور وجود دارد اما فرصت اقامت در هتل‌های سنتی در کمتر جایی فراهم می‌شود. طراحی این هتل‌ها ترکیبی از سنت و مدرنیته است و فضایی را به وجود آورده تا حال و هوای یزد قدیم برایتان زنده شود. از هتل‌های خوب یزد می‌توان به هتل صفائیه، هتل موزه فهادان، هتل والی، هتل مشیرالممالک و هتل داد اشاره کرد.

 

هتل سنتی یزد

 

در این هتل ها خدمات ارائه شده در نهایت کیفیت هستند و تلاش بر سنتی بودن نوع این خدمات است. برای مثال پارچه های استفاده شده در اتاق ها همگی همسو با فرهنگ یزد و تولید همین منطقه هستند. همان پارچه ها و تنوعی که در بازارهای یزد وجود دارد را می توانید با کیفیت و ترئینی مناسب در گوشه و کنار این هتل های سنتی ببینید. ظروف مورد استفاده و منوی غذا نیز به نوعی انتخاب می شود که تجربه ای تکرار نشدنی از سفر به یزد برایتان باقی بماند و یادآور هنر اصیل ایرانی و مردم این منطقه باشد.

 

غذاهای معروف یزد

یزد غذاهای بسیار خوشمزه‌ای نیز دارد که برخی از آن‌ها فقط در مراسم‌های خاص و اوقات خاص سال پخته می‌شوند. انواع آش‌ها و غذاهای یزدی که اغلب شیرین نیز هستند در فرهنگ یزدی به چشم می‌خورد. پس از فرصت استفاده کنید و امتحان کردن این غذاهای خوشمزه و رسیدن به شکمتان را هم فراموش نکنید.

 

غذای سنتی یزد

 

البته جدای از اینکه هر منطقه ای در کشور غذای خود را دارد، اما هنر آشپزی مردم هر منطقه هم با یکدیگر متفاوت است. برای مثال قرمه سبزی که از غذاهای بسیار دوستداشتنی مردم ماست در شمال کشور به یک نحو، و در جنوب کشور به نحو دیگری طبخ می شود؛ پس ترسی از خوردن غذای تکراری در شهر مختلف نداشته باشید و مطمئن باشید که تکراری نخواهند بود! اگر به یزد سفر کردید خوردن “پتیز” را فراموش نکنید! این خوراکی خوشمزه نیز یکی دیگر از غذاهایی است که مردم یزد نیز آن را در نهایت کیفیت و خوشمزگی برای پذیرایی از مسافران تهیه می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد